Εκσυγχρονισμός του Σιδηροδρομικού Δικτύου στην Ελλάδα
«Το νέο νομοσχέδιο θεμελιώνει τη βάση για έναν σιδηρόδρομο πιο ασφαλή, πιο σύγχρονο και πιο αξιόπιστο. Χωρίς υπερβολές και πλεονασμούς, προσηλωμένοι στους πολίτες που επιθυμούν να δουν σημαντικές αλλαγές στην καθημερινότητά τους», δήλωσε ο αναπληρωτής υπουργός μετά τη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου.
Το νέο νομοσχέδιο επικεντρώνεται σε ριζικές αλλαγές στο μοντέλο λειτουργίας του ελληνικού σιδηροδρόμου, επενδύει σε δικλείδες ασφαλείας για την κυκλοφορία των τρένων και επιβάλλει αυστηρότερη αξιολόγηση του προσωπικού. Εισάγει μια σειρά μέτρων άμεσης εφαρμογής που ενισχύουν τη σιδηροδρομική ασφάλεια, με έμφαση στην αναδιοργάνωση των φορέων και την ενίσχυση της λογοδοσίας.
Πυλώνες Παρέμβασης του Νομοσχεδίου
Το νομοσχέδιο δομείται γύρω από τρεις κύριους πυλώνες παρέμβασης:
- Νέες Δομές Ασφαλείας Σιδηροδρόμου
- Εκπαίδευση και Αξιολόγηση Προσωπικού Σιδηροδρόμου – Αυστηροποίηση Κυρώσεων
- Σύγχρονη Εταιρική Δομή για τον Νέο ΟΣΕ / Ταχεία Στελέχωση ΡΑΣ και ΕΟΔΑΣΑΑΜ
Οι διατάξεις του νομοσχεδίου θα τεθούν σε δημόσια διαβούλευση στο προσεχές διάστημα, με στόχο την άμεση εφαρμογή τους. «Δημιουργούμε ένα αποφασιστικό βήμα για την ουσιαστική αναβάθμιση της ασφάλειας στον σιδηρόδρομο», υπογράμμισε ο αναπληρωτής υπουργός τονίζοντας ότι η ασφάλεια των μετακινήσεων είναι, πλέον, ένα καθημερινό δικαίωμα όλων των πολιτών.
Αναθεώρηση Συστήματος Ασφαλείας
Μεταξύ των σημαντικότερων μέτρων του νομοσχεδίου είναι οι Νέες Δομές Ασφαλείας Σιδηροδρόμου. Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, δημιουργείται ένα Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας, που θα παρέχει εικόνα και έλεγχο του σιδηροδρομικού δικτύου σε πραγματικό χρόνο. Σε συνεργασία με τα Κέντρα Ελέγχου Κυκλοφορίας, το κέντρο αυτό θα έχει τη δυνατότητα να καταγράφει εντολές, πιθανές παραβιάσεις και συμβάντα, διασφαλίζοντας τη συνεχής επιτήρηση και την άμεση παρέμβαση σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης.
Το Κέντρο Εποπτείας θα στελεχώνεται από επόπτες του ΟΣΕ, εκπροσώπους κάθε σιδηροδρομικής επιχείρησης, καθώς και εκπροσώπους από την αστυνομία και την πυροσβεστική. Θα εποπτεύει τις τοπικές τηλεδιοικήσεις, το σύστημα γεωεντοπισμού, τα σταθμαρχεία και τη συμμόρφωση με τον Γενικό Κανονισμό.
Καινοτόμες Τεχνολογίες για την Ασφάλεια
Η νέα διαδικτυακή πλατφόρμα Railway.gov.gr θα επιτρέπει την παρακολούθηση των αμαξοστοιχιών, σταθμών και δρομολογίων σε πραγματικό χρόνο, καλύπτοντας ένα δίκτυο περίπου 2.000 χιλιομέτρων. Η υποχρεωτική εγκατάσταση προηγμένων δέκτων GNSS σε κάθε τρένο, θα εξασφαλίζει τη μεταδοτικότητα του στίγματος κάθε συρμού ανά λίγα δευτερόλεπτα με ακρίβεια μέχρι 5 εκατοστά.
Αναγνωρίζοντας την κρισιμότητα της ασφάλειας, το νομοσχέδιο θα απαιτεί επίσης την υποχρεωτική εγκατάσταση καμερών σε κάθε καμπίνα μηχανοδηγού, καθώς και σε κρίσιμες υποδομές. Το ηλεκτρονικό σύστημα real-time alerts θα καταγράφει τις παραβάσεις, με στόχο την άμεση αντίδραση σε οποιαδήποτε ανωμαλία.
Εκπαίδευση και Αξιολόγηση του Προσωπικού
Οι διαδικασίες εκπαίδευσης και αξιολόγησης του προσωπικού του σιδηροδρόμου θα ενισχυθούν, εισάγοντας υποχρεωτικές ψυχομετρικές και ιατρικές δοκιμασίες για όσους υπηρετούν σε κρίσιμα καθήκοντα ασφαλείας. Οι υποψήφιοι θα εξετάζονται για την ικανότητά τους να διαχειρίζονται κρίσεις υπό πίεση, καθώς και σε άλλες σχετικές δεξιότητες.
Η επαναφορά του Προϊσταμένου Αμαξοστοιχίας θα διασφαλίσει την άμεση παρακολούθηση της λειτουργίας των αμαξοστοιχιών, με τις εν λόγω θέσεις να απαιτούν εκπαίδευση τόσο ως μηχανοδηγοί όσο και σταθμάρχες. Ο Προϊστάμενος θα παρακολουθεί την τήρηση των κανόνων, με δικαίωμα παρέμβασης σε περιπτώσεις παραβάσεων.
Σύγχρονη Εταιρική Δομή για τον Νέο ΟΣΕ
Ο νέος ΟΣΕ θα λειτουργεί ως ανώνυμη εταιρεία με Αναδιοργανωμένη Διοίκηση και Διοικητική Ευελιξία. Αυτή η μεταρρύθμιση περιλαμβάνει μεγαλύτερη ευελιξία στις διαδικασίες προσλήψεων εξειδικευμένου προσωπικού και θα επιτρέπει την προσέλκυση ταλαντούχων στελεχών από τον ιδιωτικό τομέα.
Το νομοσχέδιο εισάγει ταυτόχρονα και νέες διαδικασίες για την προμήθεια εξοπλισμού και την υλοποίηση έργων υποδομής, βελτιώνοντας την ταχύτητα και την αποδοτικότητα των διαδικασιών.
Για την αποτελεσματική διαχείριση σιδηροδρομικών ατυχημάτων, θα καταρτιστεί ένα Ενιαίο Σχέδιο Αντιμετώπισης Έκτακτης Ανάγκης. Η επιτροπή καταρτίσεως θα αποτελείται από εκπροσώπους των αρμόδιων υπουργείων και άλλων φορέων, ώστε να διασφαλιστεί μια ολοκληρωμένη προσέγγιση στον τομέα της ασφάλειας.
Ο αναπληρωτής υπουργός ανακοίνωσε ότι η Hellenic Train έχει δεσμευτεί να επενδύσει σε νέα τρένα, ενώ θα γίνει μια αξιολόγηση της σύμβασης που είχε υπογραφεί με την εταιρεία από την αρχή.