peloponnhsostv.gr
ΕΛΛΑΔΑΚΟΙΝΩΝΙΑΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Η Ιστορία της Σιδηροδρομικής Γραμμής Πελοποννήσου: Από την Ίδρυση έως την Ανάπτυξη

4e9a921f894f7f71424a6dc5ed9abcd6 no watermark
Κοινοποίηση

Η Ιστορία των Σιδηροδρόμων στην Πελοπόννησο

Η ανάπτυξη των σιδηροδρόμων στην Πελοπόννησο αποτελεί έναν σημαντικό σταθμό στην ιστορία των συγκοινωνιών της Ελλάδας. Το 1856, ο δρόμος Μύλοι – Τρίπολη άνοιξε τις πύλες του για τις καρότσες, μειώνοντας το ταξίδι από το Ναύπλιο στις δέκα ώρες και από την Αθήνα στις τριάντα επτά. Αυτή η εξέλιξη προετοίμασε το έδαφος για την εισαγωγή του σιδηροδρόμου στην περιοχή. Το 1881, ο Αλέξανδρος Κουμουνδούρος ανέθεσε την κατασκευή σιδηροδρομικών γραμμών, γεγονός που σήμανε την αρχή μιας νέας εποχής μεταφορών στην Πελοπόννησο.

Η Μεγάλη Έργα και η Θέσπιση της ΣΠΑΠ

Το 1882, ο Χαρίλαος Τρικούπης επανεξέτασε τα σχέδια και ανέθεσε την κατασκευή αυτού του μεγάλου έργου στη Γενική Πιστωτική Τράπεζα. Ο στόχος του ήταν να ελαχιστοποιήσει την κρατική συμμετοχή και να προσελκύσει ιδιωτικά κεφάλαια. Αυτό οδήγησε στη υπογραφή συμβάσεων για την κατασκευή 700 χιλιομέτρων γραμμών σε περιοχές όπως η Πελοπόννησος, Θεσσαλία και Αττική. Στις 1 Δεκεμβρίου 1882, ιδρύθηκε η Ανώνυμη Μετοχική Εταιρεία ΣΠΑΠ, ή «Σιδηρόδρομοι Πειραιώς – Αθηνών – Πελοποννήσου», με πρώτο πρόεδρο τον Μ. Ρενιέρη, πρόεδρο της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδας.

Στο πλαίσιο αυτής της πρωτοβουλίας, στις 14 Απριλίου 1887, ο Τρικούπης προχώρησε σε νόμο για την κατασκευή της γραμμής Μύλοι – Καλαμάτα, με σχεδιασμό από γαλλική αποστολή. Το 1889, ιδρύεται η ΕΜΣΕ «Εταιρεία Μεσημβρινών Σιδηροδρόμων της Ελλάδας», η οποία ολοκλήρωσε την γνωστή γραμμή Μύλων – Καλαμάτας το 1899. Ωστόσο, στις 17 Δεκεμβρίου 1891, η ΕΜΣΕ κηρύσσεται έκπτωτες λόγω οικονομικών δυσκολίων, και ο πρωθυπουργός Θεόδωρος Δηλιγιάννης μεταβιβάζει την ολοκλήρωση του έργου στους ΣΠΑΠ.

Η Ανάπτυξη και οι Σταθμοί Σιδηροδρόμων

Στις 1 Φεβρουαρίου 1892, ολοκληρώθηκε το πρώτο τμήμα της σύνδεσης Μύλων – Τρίπολη, μήκους 58,2 χλμ., διευκολύνοντας τη σύνδεση με την Καλαμάτα. Στις 11 Δεκεμβρίου 1895, άρχισε το έργο Τρίπολη – Παραδείσια, το οποίο ολοκληρώθηκε το Σεπτέμβριο του 1897. Στις 29 Μαΐου 1898, ξεκίνησε η κατασκευή της γραμμής Λεύκτρο – Μεγαλόπολη. Στην ίδια περίοδο, λειτουργεί ο κεντρικός Σταθμός στην Τρίπολη, ένα διώροφο πετρόχτιστο κτίριο με χαρακτηριστικά της εποχής, όπως κεραμοσκεπές και λιθόκτιστες αποθήκες.

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι οι σιδηροδρομικές γραμμές διασχίζουν χαράδρες και απότομες πλαγιές, γεγονός που καθιστούσε την κατασκευή τους μια τεχνική πρόκληση. Σε καθορισμένα σημεία υπήρχαν επιπλέον φυλάκια και σταθμοί, οι οποίοι υποστήριζαν τη λειτουργία του δικτύου. Οι σιδηροδρομικοί είχαν τη δυνατότητα να διανυκτερεύουν σε τοπικά ξενοδοχεία, δημιουργώντας έτσι μία δυναμική κοινότητα γύρω από τον σιδηρόδρομο.

Η Σημασία του Σιδηροδρομικού Δικτύου

Η δημιουργία του σιδηροδρομικού δικτύου στην Πελοπόννησο συνέβαλε σημαντικά στην ανάπτυξη του εμπορίου και της οικονομικής δραστηριότητας. Η γρήγορη μετακίνηση αγαθών και η ταχεία διακίνηση ειδήσεων και ταχυδρομείου ευνόησαν την ανάπτυξη των περιφερειών και των χωριών που βρίσκονταν κατά μήκος των γραμμών. Την ίδια στιγμή, η κοινωνία των σιδηροδρομικών ενισχύθηκε μέσω των κοινών εμπειριών και των διασυνδέσεων που δόθηκαν από την εμπλοκή τους σε αυτή την μεγάλη υποδομή.

Η ιστορία των σιδηροδρόμων στην Πελοπόννησο είναι όχι μόνο ένα τεχνικό επίτευγμα αλλά και ένας καθρέφτης της κοινωνικής και οικονομικής προόδου που σημειώθηκε στο χώρο αυτό κατά τη διάρκεια των τελευταίων δύο αιώνων.

Πηγή: NotosPress

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ

Καιρός: Επιστροφή βροχών σε όλη την Ελλάδα – Πρόγνωση Ν. Ζιακοπούλου

Ηλεία: Σημαντικές ζημιές από κακοκαιρία στην περιοχή Κρεστένων και στη Φιγαλεία

Ο Εμπορικός Σύλλογος Κορίνθου συμμετέχει στις απεργιακές κινητοποιήσεις της 28ης Φεβρουαρίου

Oμάδα Σύνταξης Β