Νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας: Σημαντικές Αλλαγές και Ποινές
Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) εισάγει ένα σύστημα κλιμακωτών ποινών για να αντιμετωπίσει τις παραβάσεις που σχετίζονται με την οδήγηση και προκαλούν σοβαρά ατυχήματα. Στις παραβάσεις περιλαμβάνονται η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη ή STOP, η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, καθώς και η μεγάλη υπέρβαση του ορίου ταχύτητας. Σκοπός αυτού του αναθεωρημένου πλαισίου είναι η αυξημένη ασφάλεια των μετακινήσεων και η προστασία των ανθρώπινων ζωών, όπως αναφέρουν κυβερνητικές πηγές.
Κλιμακωτές Ποινές για Επαναλαμβανόμενους Παραβάτες
Στην προσέγγιση του νέου ΚΟΚ, καθιερώνονται ποινές που διαφοροποιούνται ανάλογα με την υπέρβαση των ορίων. Για παράδειγμα, η χρήση κινητού τηλεφώνου, που το 2024 καταγράφηκε ως η 3η αιτία πρόκλησης τροχαίων στην Ελλάδα, θα επιφέρει από 350 ευρώ πρόστιμο και 30 ημέρες στέρηση άδειας αν το ατύχημα δεν προκληθεί. Στην πρώτη υποτροπή, το ποσό του προστίμου αυξάνεται στα 1.000 ευρώ, με την απώλεια της άδειας να φτάνει τις 180 ημέρες. Αν η παράβαση επαναληφθεί, ο παραβάτης θα αντιμετωπίσει πρόστιμο 2.000 ευρώ και στέρηση άδειας για ένα έτος.
Όσον αφορά τις περιπτώσεις που οδηγούν σε ατύχημα, οι ποινές αυξάνονται δραματικά. Στην περίπτωση πρώτης υποτροπής, το πρόστιμο φτάνει τα 2.000 ευρώ και η άδεια αφαιρείται για τέσσερα χρόνια. Η δεύτερη υποτροπή οδηγεί σε πρόστιμο 4.000 ευρώ και 8ετή στέρηση άδειας οδήγησης. Αυτό το σκεπτικό αποσκοπεί στο να μειώσει τη συχνότητα των παραβάσεων και να αποθαρρύνει την επικίνδυνη οδήγηση.
Ποινές για Κατάσταση Μέθης και Χρήση Κράνους
Σαφείς αλλαγές παρατηρούνται και στον τομέα της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ. Πλέον, υπάρχουν τρία διαφορετικά επίπεδα επιπέδου αλκοόλ στο αίμα, και οι ποινές είναι αυστηρές ανάλογα με την ποσότητα. Για οδήγηση με 0,50 έως 0,80 g/l, το πρόστιμο είναι 350 ευρώ και ο οδηγός θα χάσει το δίπλωμά του για 30 ημέρες. Για ποσότητες 0,80 έως 1,10 g/l, το πρόστιμο αυξάνεται στα 700 ευρώ και η δίπλωμα αφαιρείται για 90 ημέρες. Στην περίπτωση που διαπιστωθεί ποσότητα μεγαλύτερη από 1,10 g/l, το πρόστιμο φτάνει τα 1.200 ευρώ και η στέρηση άδειας οδήγησης για έξι μήνες.
Αξιοσημείωτη είναι και η αυστηροποίηση των ποινών σε σχέση με τη χρήση κράνους από δικυκλιστές. Το 2023, σχεδόν το 40% των θυμάτων τροχαίων ατυχημάτων στην Ελλάδα περιλάμβανε οδηγούς δύο τροχών. Σύμφωνα με τον ΚΟΚ, η μη χρήση κράνους επιφέρει πλέον πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες. Σε περίπτωση υποτροπής, οι ποινές διπλασιάζονται, με τις δεύτερες παραβάσεις να επισύρουν ακόμα πιο αυστηρές συνέπειες.
Σημαντικές Αλλαγές για Παραβάσεις STOP
Αξιοπρόσεκτο είναι επίσης το γεγονός ότι η παραβίαση σήματος STOP ευθύνεται για το 16% των ατυχημάτων στην Ελλάδα το 2022. Με τον νέο ΚΟΚ, οι παραβάσεις δεν διακρίνονται ανάλογα με την πρόκληση ή μη ατυχήματος. Ανεξαρτήτως, πρόκειται να επιβληθούν αυστηρές ποινές: πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες για την πρώτη παράβαση, με τον διπλασιασμό των ποινών για τις επαναλαμβανόμενες παραβάσεις.
Συνολικά, οι αλλαγές στο νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας στόχο έχουν την δραστική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, καθιστώντας πιο υπεύθυνους τους οδηγούς για τις πράξεις τους και για τις συνέπειες των παραβάσεων τους.